====== Časté dotazy (FAQ) ======
**Narazili jste na problém, který nedokážete vyřešit? Nenašli jste odpověď v nápovědě?** Než budete kontaktovat technickou podporu, podívejte se do tohoto článku na nejčastěji řešené dotazy (chyby).
**Článek postupně vylepšujeme!**
----
===== Přihlašování =====
**Dvoufázové přihlašování: Nefunguje jednorázový kód z authenticatoru**
>
Pokud změníte telefon, nebo ho přeinstalujete, dojde ke ztrátě propojení mezi authenticatorem a skautISem. Je tedy nutné znovu authenticator propojit se skautISem pomocí QR kódu:
* **Máte uložené [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#krok-4ziskani-zaloznich-nouzovych-kodu|záložní nouzové kódy]]?**\\ Postupujte dle popisu v kapitole [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#prisel-jsem-o-aplikaci-pro-generovani-kodu-a-mam-zalozni-kody|Přišel jsem o aplikaci pro generování kódů a mám záložní kódy]].
* **Nemáte [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#krok-4ziskani-zaloznich-nouzovych-kodu|záložní nouzové kódy]]?**\\ Postupujte dle tohoto popisu: [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#prisel-jsem-o-aplikaci-pro-generovani-kodu-a-nemam-ani-zalozni-kody|Přišel jsem o aplikaci pro generování kódů a nemám ani záložní kódy]].
**Dvoufázové přihlašování: Kódy generuji pomocí e-mailu. E-mail mi nedorazil!**
>
* Zkontrolujte, že zpráva nespadla do spamu či jiné podobné složky (např. Hromadné zprávy apod.).
* Občas se může stát, že daná zpráva je zadržena přímo poskytovatelem domény, protože ji vyhodnotí jako spam. Tuto situaci bohužel nemůžeme ovlivnit, proto postupujte následovně:
* **Máte uložené [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#krok-4ziskani-zaloznich-nouzovych-kodu|záložní nouzové kódy]]?**\\ Přihlašte se pomocí nouzového kódu.
* **Nemáte [[skautis:informacni-system:uzivatel:dvoufazove-overovani#krok-4ziskani-zaloznich-nouzovych-kodu|záložní nouzové kódy]]?**\\ Kontaktujte [[https://podpora.skaut.cz|technickou podporu]] s prosbou o pomoc s novým nastavením dvoufázového přihlašování. Je třeba počítat s delší dobou reakce technické podpory, z bezpečnostních důvodů může trvat 3 až 5 dnů
----
===== Registrace =====
**Odevzdání / kontrola registrace:**
> Popis registračních vad naleznete v článku [[skautis:registrace:chyby-registrace|]].
----
===== E-přihláška =====
**Hláška při vyplňování e-přihlášky rodičem / zákonným zástupcem:**
> Osoba se zadaným rodným číslem již existuje.
Hláška upozorňuje, že daná osoba je (byla) členem organizace. V tomto případě nepůjde e-přihláška rodiči / zákonnému zástupci odeslat.
- Rodič / zákonný zástupce by vás o této skutečnosti měl informovat a sdělit vám RČ daného dítěte.
- Na základě dodaných informací proveďte **[[skautis:registrace:registrovane-osoby:prevod-osoby|převod osoby]]**.
- Po převodu požádejte rodiče / zákonného zástupce o [[skautis:jednotka:aktualizace-udaju|aktualizaci údajů]].
Tento problém je popsán i v článcích [[skautis:jednotka:clenove:eprihlaska#jak-postupovat-pri-zpracovani-e-prihlasky|E-přihláška]] (bod 5) a [[skautis:jednotka:clenove:eprihlaska-vzhled|]] (bod 2).
----
===== Tábory =====
**Nelze zadat skutečnost tábora:**
> Na záložkách Účastníci a Rozpočet chybí tabulky pro vyplnění skutečností.
Stav táborové hlášenky pro odevzdání skutečnosti musí být "schválený střediskem" (lze ověřit na záložce Stav a odevzdání) a tábor již musel termínově proběhnout.
Pokud je stav hlášenky "rozpracovaný" nebo jiný, nejprve je potřeba hlášenku odevzdat a dostat ji tím do požadované fáze.
Podrobný popis jednotlivých stavů hlášenky najdete v článku [[skautis:akce:tabory:hlasenka-uzavreni-odevzdani|Stav a odevzdání hlášenky]].
----
===== Vzdělávací akce =====
**Akce není v seznamu vzdělávacích akcí vidět**
> Pokud není akce na stránce [[https://is.skaut.cz/Junak/Events/Education/Educations.aspx]] vidět, je to pravděpodobně zapříčiněno tím, že jste založili vzdělávací akci a nevyplnili termín konání.
* V přednastaveném filtru nad tabulkou akcí vymažte hodnotu z filtru **Rok**. Tím dojde k zobrazení akcí bez ohledu na termín konání a uvidíte vámi zadanou vzdělávací akci.
* U akce doplňte termín konání.
**Účastník je na akci přihlášen jako nečlen, i když ve skutečnosti členem je**
> Na akci se může přihlásit i **nečlen**.
> Pokud daná osoba **je členem**, ale v seznamu účastníků je zobrazena jako **nečlen**, pak se přihlásila nepropojeným účtem. Jak v tomto případě postupovat se dočte zde: [[skautis:akce:vzdelavaci:ucastnici#prihlaseny-neclen|Přihlášený NEČLEN]].
**Jak vytvořit e-mailovou schránku pro kurz?**
> Pokud potřebujete založit e-mailovou schránku pro vaši vzdělávací akci, můžete použít některou z následujících možností, která vám bude nejlépe vyhovovat:
- **Založte samostatnou e-mailovou schránku ve skautISu u pořádající jednotky.**\\ Pro přístup a zabezpečení schránky můžete využít několik různých variant, záleží na vás, co chcete využít (samozřejmě je nejlepší se držet nejpřísnějších pravidel zabezpečení). Možnosti jsou například:
- Přihlašovat se skutečně do dané schránky a všechny oprávněné osoby mají jméno a heslo (nesmí ho vyzradit nikomu jinému).
- Přístup stejný jako v předchozí variantě, ale navíc si každá osoba, která má mít přístup, nastaví dvoufázové přihlašování (připojí si mobilní aplikaci a při nastavování 2FA přihlášení si do aplikace naskenuje QR kód a aktivuje ho - je to stejné, jako když ke svému účtu má jeden člověk aktivováno více mobilů).
- Nastavit "delegování přístupu do e-mailové schránky". Osoby pak budou mít ze své osobní skautské e-mailové schránky možnost se přepnout do e-mailové schránky dané akce, aniž by museli znát jméno a heslo a zároveň bude vidět, že odpovídali na mail akce oni, jako "delegované osoby" (je to mechanismus, který se běžně ve firmách používá např. pro asistentky, které takto mají přístup do e-mailových schránek svého nadřízeného). Jak to přesně udělat je popsané v nápovědě k Gmailu.\\ \\
- **Založte [[skautis:jednotka:google:google-skupiny-jednotky|Google skupinu]] u pořádající jednotky ve skautISu.**\\ V tomto případě má každý člen maily u sebe, případně ve webovém archivu dané konference na groups.google.com, pokud je tato volba zapnutá, ale ne v jedné společné schránce.\\ Vše, co bude poslané na takovouto adresu akce, přijde do e-mailových schránek členů skupiny/konference. Členové budou odpovídat normálně ze své osobní schránky (tam lze nastavit i "přidat další účet jako alias" a pak se dá psát přímo z adresy dané konference).
----
===== Osoby =====
==== Rodiče ====
**Zadal jsem nového rodiče a pak jsem zjistil, že již ve skautISu existuje**
>
Současný záznam o rodiči odeberte a přidejte novou osobu.Podrobnější informace se dočtete v článku [[skautis:osoba:rodice#zadal-jsem-noveho-rodice-a-pak-jsem-zjistil-ze-jiz-ve-skautisu-existuje|Osoba: Rodina]].
**Jméno zákonného zástupce je ve tvaru "(příjmení ...) (jméno ...)"**
>
Daný kontakt na zákonného zástupce byl převeden ze starého typu kontaktů. Podrobnější informace se dočtete v článku [[skautis:osoba:rodice#jmeno-zakonneho-zastupce-je-v-anonymnim-tvaru|Osoba: Rodina]].
**V poznámce je text "Automaticky převedeno z původních kontaktů rodičů."**
>
Daný kontakt na zákonného zástupce byl převeden ze starého typu kontaktů. Podrobnější informace se dočtete v článku [[skautis:osoba:rodice#v-poznamce-je-text-automaticky-prevedeno-z-puvodnich-kontaktu-rodicu|Osoba: Rodina]].
==== Kontakty na bývalé členy jednotky ====
V případě, že sháníte **kontakty na bývalé členy** (například pořádáte oslavy k výročí založení oddílu), je možné o ně zažádat přes [[https://opendata.skaut.cz/zpracovani-dat/|opendata.skaut.cz]].
----
===== Domény a Google =====
**Jak vytvořit e-mailovou schránku pro vzdělávací akci?**
Podrobný návod naleznete v sekci [[.caste-dotazy-faq#jak-vytvorit-e-mailovou-schranku-pro-kurz|Vzdělávací akce]].